torsdag 22 oktober 2009

Snäll av pepparkakor?

Ibland händer det underliga saker. Vem hade kunnat tro att Nyåkers pepparkakor skulle kunna bringa sådan glädje i denna dag.. och Nyåkers måste det vara.. Annas hade inte alls fungerat.

Efter att ha haft en dag med motivation för första gången på länge så fortsätter den bara att överraska. Inne på affären har julmusten börjat ploppa upp, liksom pepparkakorna. Och vilka pepparkakor har inte tagit sig hela vägen från Norrlands skogar till det platta skåne om inte Nyåkers pepparkakor. Glad som jag blir berättar jag stolt för C att dessa är de bästa och godaste pepparkakorna som går att köpa och är inte långsam med att skryta med att de faktiskt kommer från min hemkommun. Jag får till och med chansen att skryta med att jag känner folk som jobbar på peppen.. Något jag aldrig skrutit om förrut.

Jag stoppar glatt ner pepparkaksburken i kundkorgen och fortsätter inhandlingen glad över att burken ska sättas in i vårat kontor på jobbet så att jag får bjuda på något gott.

I kassakön sen lägger jag upp de få varorna jag inhandlat i stilla ro på bandet. Då händer det makalösa som får mig att tappa hakan. I Kristianstad är det svårt att få kontakt med människor och vad händer om inte en pepparkaksburk från Peppen i Nyåker bryter en tystnad!?

Kvinnan framför mig säger spontant - Åh, det där är de godaste pepparkakorna av dem alla!
Jag får åter igen chansen att sträcka på mig och skryta om hemkommunens tillgångar.. Sen börjar ett trevligt samtal. Ett samtal som aldrig skulle ägt rum, om inte för Nyåkers pepparkakshjärtan. Nog blir världen allt lite snällare av pepparkakorna här i världen... och speciellt de som är bakade i den lilla byn Nyåker, i den stora skogen i Norrland - min hemtrakt.

2 kommentarer:

Carina sa...

Oj vad vi skrattar! Du måste komma hem till Norrland, å det gör du ju snart!
Mnnns förra året när du satt på din kammare och plockade ihop mammmas musik för fulla muggar, för att fira mammas 50. Nu har det redan gåt ett år å så mycket har hunnit hända, vem kunde tro då att du skylle hamna i denna situation om ett år? Hylla och högakta Nyåkers pepparkakor, vi som mest har kört med egna... Ja livet är förunderligt... undrar hur det ser ut nästa år... en tur på häst i Jämtland kanske...´:-) Jag längatr bara mer å mere att komma ner till dig å få skratta gott! Kramar Mamma

Unnelin sa...

Ja si så är det. När man är långt borta värderar man helt plötsligt allt totalt annorlunda.. Jag känner igen det där. Det är rätt värdefullt att få känna det!
Ja jag har våldsam gurka-abstinens och känner mig nästan lite sur för att jag inte fått se dig på så länge. Kan inte julen komma fortare? Kram