torsdag 11 juni 2009

Vilse i skåne


Att vakna, vilse och ensam i skåne en lägenhet med en massa tickandes klockor är något jag är glad över att jag inte behöver uppleva speciellt ofta.

Klockan ringde 9.00 i morse men trött som jag var efter de 17 timmars resande igår stängde jag av den och sov en timma till. Till frukost blev det ett lite nyar müsli än euroshoppers som nu präglat mina frukostar i 3 härliga studentår. Nu blev det ett ica gott liv.. med pumpafrön. Mmm vilken förnyad känsla! Efter lite frukost fastnade jag framför tv - animal cops Houston. Wow! Ett program som verkligen kan få mina känslor att rusa av förtvivlan. Jag har nu själv lust att skola om mig med en gång och bli djurpolis! Kan verkligen se framför mig hur jag drar fram brickan - Annelie- animal cop, back off!

Efter att ha suttit och planerat min framtid som djurpolis blev det att sätta sig och förbereda sig inför intervjun och sedan rusa ner till bussen. Idag blev det vuxenbiljett, kände mig lite äldre än igår då jag snyltade in mig på barn. Fortfarande ser jag ung ut!

Med god tidsmarginal kom jag fram till CSK, sjukhuset. Jag hade beräknat en halvtimme till tidsmarginal så att jag skulle ha gott om tid på mig att villa bort mig. Självklart behövdes det dock inte villas bort något. För en gångs skull när jag har beräknat tid för bortvillande så ligger sjukgymnastiken på bottenplan, alldeles intill huvudentrén. Så i en halvtimme satt jag och begrundade skånskan som pratades av folk i närheten. Vilket språk! Ibland krävdes extrem koncentration för att höra vilket ord som faktiskt uttalades med denna skrollande dialekt!

Intervjun gick som ett rinnande vatten och jobb har jag nu till hösten i det skrollande skåne. Skryta om den norrländska miljön fick jag även chansen till och lite om min duktiga sjukgymnast i Sveg. :-)

När det väl bar hemmåt passade jag på att ta en promenad till affären.. igen. Dock denna gång med än fler kassar i händerna på väg tillbaka när det såklart börjar tokregna. Pjuh. Ingen rolig prommis. Men med trötta, slitna armar och blöta skor kom jag hem och njöt av en utsökt nyttig middag! Nu väntar en mysig.. så mysig det går, kväll. På återseende.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Men grattis Gurka!!
låter ändå som om skåne passar dig liiiite i smaken ;)
// Paprika

Carina sa...

Häktiskt för morsan att kolla av en blogg till, dock ett trivsamt sätt att dela tankar och kontakt. Endera dagen startar jag nog en oxå, kanske ett givande tidsfördriv i sommar.Ett riktigt lappkast har du gjort i livet de senaste dagarna pan. Så lite man vet vd som hända skall i livets irrgångar.Kommer att följa din blogg med stort intresse, gärna fler kort. Kolla om du ser någon gås, men bara går, ingen påg :-) Kram från modern

Unnelin sa...

Hihi, va kul! Visst var det lätt! kram kram kram!

Jessica Holmgren sa...

Tjohoo tösabit!

Så bra att du har hittat ner till skåne nu,å GRATTIS än en gång till jobbet! Jag ser framemot att hälsa på dig till hösten och pröva skånes uteliv! ;)

Sköt om dig! Kramar!