fredag 12 oktober 2012

En påfyllnad

Vissa dagar är riktiga energigivare! De är inte många under veckodagarna men i onsdags fick jag verkligen känna på en dag, så underbar att jag lever på den ännu.
Trots att det är mindre roligt nu på mornarna att kliva upp, pga mörkret och kylan, så blev det en tidig morgon i onsdags. Jag jobbade på under förmiddagen och sedan efter lunch så blev det hemgång med hovis på besök. Att få komma hem till dagsljuset som lyser skogen alldeles gul, få mysa in sig i Bobbys numera halvlånga vinterpäls och få ha en luuugn eftermiddag var helt toppen!
Min hovslagare är bland de bästa jag haft. Horsemanshipintresserad och jätteduktig! Vi har bra diskussioner om skor/barfota och hästhantering. Bobby gillar honom också! Efter att bobby blivit fin om fötterna sadlade vi upp för en långritt med Xavi. Det blev urmysigt i fina höstfärger och hög, klar luft. Väl hemma igen så var klockan inte mer än 16 så jag hann städa och fixa i stallet. Sedan fick jag och en nöjd hund komma in i huset, laga mat i lugn och ro och efter middagen fick jag för en gångs skull sitta kvar i soffan i lugn och ro och bara se på tv med en kopp rött te och filt över benen.


Det kanske inte låter så mycket eller speciellt men det var en sådan härlig dag så att till och med när helgen står och väntar så längtar jag tillbaka till onsdagen för jag har svårt att se hur helgen ska kunna bli lika bra.
Fast igårkväll var inte heller så dum om jag ändå ska berätta om lite positiva saker :-)
Väl hemma efter jobbet där hemresan lyckligtvis tog under 1 timme så mockade jag och fixade klart i stallet innan jag gick in för att laga en hermanssons köttfärslåda. Det är sällan att det blir något så avancerat en vanlig torsdag (= ont om tid) men så blev det.. och gott blev det också! Men det gjorde att jag inte hade ätit upp förrän efter 20.00 på kvällen. Hur lockande det än är att då bara sitta kvar inomhus och låta Bobby vila så bestämde jag mig för att gå ut till stallet, då jag faktiskt planerat att ta det lugnt ikväll (fredag) för en mysig fredagskväll. Så ut tog jag mig!
Bobby var glad över att jag kommit ut och väldigt gosig när jag borstade honom. Sedan blev det träns och jag kastade mig upp barbacka i mörkret. Det är nog det mysigaste med att rida på hösten och vintern. Barbacka är så otroligt mysigt med all vinterpäls och personlig rumpvärme! Vi skrittade ut till hagen för att jobba lite i skritt och trav. Tokigt nog så var Bobby i början jättejobbig i vänster varv. Han kunde inte alls slappna av, spände sig och hade svårt att hitta sin balans. Men som tur är så hade jag mycket tålamod och nytänkande så vi jobbade med olika enkla gymnastiska övningar och VIPS så red jag på en såååå uuunderbar häst! Vi bara flöt fram i öppnor, skänkelvikningar och underbara samlingar i skritt och trav i båda varven. Tyvärr var det så underbart så jag avslutade ganska snabbt för vi skulle få avskluta med den fantastiska feelingen! Vi skrittade hem på långa tyglar och Bobby fick många äpplen väl i stallet. Gosse-gubben! Den tröttheten som fanns i kroppen innan ridturen var borta när jag kom in igen. Pigg och glad hamnade jag i soffan bredvid gos-David och gos-Xavi. Inte ens gjorde det så mycket att vi glömt elda i sovrummet så det var extra kallt när vi gick och la oss. Tur att vi är tre som värmer sängen ;-) 

Inga kommentarer: