måndag 1 februari 2010

Jädrans kallhål!

Efter en god natts sömn, ett förfärligt slit för att ta sig upp ur sängen, tröttsamheten över att behöva lämna en sovandes pojkvän, besväret över att försöka väcka kroppen ur den dvalan den nyss befunnit sig i - Då vill inte mötas av antarktis!!

Den där mysiga varma kroppen. De härliga fötterna att mojsa med under täcket. Om man då ändå kunde komma ut till en sommarfuktig luft med dagg och härligt nyvaket sommarkvitter. Men nej. Kallaste kallhålet i landet erbjuder istället 35 minusgrader som äter sig genom byxor, långkalsonger, täckjacka, nyvaken hud och sköra lungor. I morse hostade jag mig till bilen, kippade efter lite luft medan lungorna försökte vänja sig vid kylan. Sedan fick jag sitta i allafall 45 minuter med max-rumpvärme i bilen innan jag kunde skruva ner den och känna att ryggmärgen började tina upp i takt med den stelfrusna bilen. Om en bil med cervo blir som en bil utan i den här kylan, vill jag definitivt inte ha en bil utan cervostyrning!

Ja, kallast i landet. Jag hoppas på ett nytt rekord men åt andra gradhållet i sommar. Gärna under semestern... Om man får önska! ;)

4 kommentarer:

Carina sa...

hihihihi, jag sa ju de... har ni ingen bastu i närheten så du kan tina upp dig på kvällen lite?
Tur (peppar, peppar) att bilen ändå är på ganska bra humör trots den isande kylan. Här står var och varannan när de ska till jobbet. Dålig planering säger jag. Endera har de frusit inne eller snöat inne... va rädd om dig bara gullpära Kramar från Mamma

Unnelin sa...

Låter inte kul det där, jag har svurit över de 25 minusgraderna som hållit till hos oss. 35 låter som en mardröm. Jag funderar lite nu och då över varför vi bor i den här delen av världen egentligen..!? Mörkt och kallt.

Carina sa...

... men ljust å fint på sommaren! Tänk en försommar morgon med den ljuvliga doften å fågelkvittret :-)

Carina sa...

Kom igen, är trött på att läsa om kallhålet... Mamma