söndag 29 augusti 2010

Fjällvandringen


Sonfjället. Beläget i Sveriges högst belägna landskap. Ett maffigt fjäll vars topp du ska kunna se från alla fjäll i Härjedalen. Sonfjället - mitt första vandringsäventyr.

Lördag 10.00 - Johan och Tobbe skulle ha anlänt
Lördag 12.30 - Johan och Tobbe anländer
Lördag 14.30 - Vandringen vid Nyvallens fäbodar börjar
I dimma, mycket dimma, vandrar 4 peppade vandrare från Nyvallen upp mot Sonfjället. Över kostiigar, koblajor och översvämmade vandringsleder tar vi oss fram i glatt humör trots att sikten inte är mer än 3 m omkring oss. - Dimma.
Vi tror att vi är på rätt väg. 1 timme senare förstår vi att vi är på rätt väg. Sikten är oförändrad. Efter ytterligare 1 timme lättar dimman tillräckligt mycket för att vi ska förstå att vi är i fjällen. Vi ser mer än bara fjällbjörkarna närmast och stenarna på stigen. Nu syns lite påbörjan av berg. Känns bra.
18.30 Anländer vi till Sododalen efter att ha vandrat i 1 mil. Här slår vi läger i stuga och eldar oss varma. Lite väl varma. Efter kortspel, middag och godis, kryper vi till säng (läs sovsäckarna) och eldandet fortsätter. Efter 1 timme håller jag helt seriöst på att avlida av den EXTREMA värmen och håller seriöst på att svettas bort. Eldandet avslutas och efter 45 min kan även jag somna om.

Söndag. Ingen dimma. Vädret är perfekt. Vi vandrar från Sododalen, fortsätter runt Sonfjället tillbaka till Nyvallen. ca 6 km. Underbar första vandring med härligt sällskap och många många roliga stunder.

Ja, men jag har ett extremt stort och ömmande skavsår, ömma nyckelben och trötta ben. Men jag är inte bitter, bara glad!

2 kommentarer:

Carina sa...

Oj vad kul!
Visst är det en fantastisk upplevelse!
Önskar vi kunde följas till sommaren kanske! Kramar Mamma

Sofia sa...

Vad skojs! Men nästa gång får det bli en semester i någon stor stad! Stockholm kanske? ;)